Risti Põhikooli ja Kullamaa Keskkooli tulevikuplaanid

Kokkusaamine lastevanematega Ristil. Foto: Solveig Edasi

Haridus on iga kogukonna tugisammas, mis mõjutab nii noorte kui ka laiemalt kogu piirkonna tulevikku. Käimasoleval õppeaastal õpib Kullamaa Keskkoolis 155 ja Risti Põhikoolis 88 õpilast. Nende kahe kooli ühendamine ja tulevikuplaanide kavandamine on tänavu üks Lääne-Nigula Vallavalitsuse haridusvaldkonna olulisi teemasid.

Ühendamise eesmärk on luua ühtne, toimiv ja optimaalse juhtimisulatusega haridusvõrk, mis tagab kõikidele piirkonna lastele kvaliteetse hariduse põhikooli lõpuni ning võimaldab õpilastel jätkata õpinguid kodukoha lähedal asuvas keskkoolis. Liitumist toetavad ka muud olulised arengud – näiteks IT-tugiteenuste parendamine, õppealajuhataja ametikoha loomine Ristile, tugiteenuste, haldusteenuste ja asjaajamise ühtlustamine ning bürokraatia vähenemine tänu ühtsele dokumentatsioonile.

Haridusasutuste stabiilne juhtimine ja kvalifitseeritud personal on olulised, et tagada lastevanematele kindlustunne ning toetada kogukonna üldist arengut. Alates 2023/2024 õppeaastast on Kullamaa Keskkooli direktor täitnud ka Risti Põhikooli direktori kohustusi ja eelmisel õppeaastal alustas Risti Põhikoolis töötamist ka õppealajuhataja. See on loonud aluse tihedamale koostööle ja ühtse juhtimismudeli kujunemisele.

Kullamaa ja Risti koolide koostöö süvendamine hariduse vallas on samm, mis toetab nii kohalikke peresid kui ka kogu valla arengut, aidates kaasa kvaliteetse ja jätkusuutliku hariduskeskkonna kujundamisele.

Ühiste töökohtumiste ja koosolekute käigus selginevad koolide tulevikusuunad

Kahe kooli ühendamise protsessis on seni tehtud põhjalikku ettevalmistustööd, et tagada läbimõeldud ja kogukonna huve arvestav areng. Toimunud on kolm töökohtumist, kus osalesid vallavalitsuse haridusosakond, volikogu liikmed, osavallakogude esindajad, mõlema kooli hoolekogude ja kooli juhtkonna esindajad. Kohtumiste tulemusena koostati SWOT-analüüs, mis aitab kaardistada nii tugevused, nõrkused, võimalused kui ka ohud.

Lisaks on haridusosakond detsembri ja jaanuarikuu jooksul korraldanud eraldi kohtumisi mõlema kooli õpetajate, õpilaste ja õpilasesindustega. Samuti on toimunud sisukad ja pikad arutelud lastevanematega, millest võttis osa ka vallavanem. Kõikidel kohtumistel on vastatud esitatud küsimustele ning püütud leevendada muudatustega seotud eelarvamusi. Areng ja muutused on sageli keerulised, kuid just need viivad edasi ja loovad uued võimalused.

Kokkusaamine lastevanematega Kullamaal. Foto: Solveig Edasi

Edasine ajakava hõlmab mitmeid olulisi kohtumisi, kus kogutakse veelgi tagasisidet ja kinnitatakse otsuseid. Sel kuul on veel plaanis kohtuda mõlema kooli hoolekoguga ja osavallakogudega. Koostöö ja avatud arutelud kõigi osapooltega on olnud ja jäävad selle protsessi aluseks, kuidas edasi liikuda.

Kogemused Martna-Palivere Põhikooli ühinemisest

Alates 1. septembrist 2024 alustas ühendasutusena tööd Martna-Palivere Põhikool. Kuigi alguses esines eelarvamusi, kohati ka vastasseisu ja hirmu koolide identiteedi kaotamise ees, on piirkondade ühine töö ja koostöö loonud tugeva aluse, millel ühiselt edasi liikuda.

Ühendamine on sujunud edukalt, nagu kinnitab kooli direktor Kädly Künnap: „Martna-Palivere Põhikooli ühendamine on läinud edukalt. Kool liigub ühiselt koos, lapsed on harjunud, õpetajad teevad meelsasti koostööd ja tunnevad end toetatuna."

Ühiselt on ellu viidud mitmeid edukaid ettevõtmisi – korraldatud on ühiseid õppepäevi, koolitusi ning juba toimus meeleolukas Playback show. Tulevikuplaanides on aga veelgi põnevat – ühiselt kavandatakse öökooli, kevadballi ja mitmeid teisi sündmusi, mis aitavad tugevdada mõlema koolipere ühtsustunnet.

Õpetajad osalevad aktiivselt Tallinna Ülikooli juhitavas arenguprogrammis, mille eesmärgiks on rakendada muutunud õpikäsitlust. Selle kaudu soovitakse tagada, et õpilased mõistaksid õppimise eesmärke, tunneksid end kooliga seotuna ning oleksid autonoomsed oma otsustes. Ühise kooli missiooniks on pakkuda kaasaegset ja toetavat õpikeskkonda, kus nii õpilased kui ka õpetajad saavad areneda ja kasvada.

Solveig Edasi

Haridusosakonna juhataja

Tel: +372 5668 1667

E-post: solveig.edasi@laanenigula.ee

 

Kahe kooli juhtimise väljakutsed ja rõõmud

Kaidi Uueda, foto: Urmas Lauri

Kullamaa Keskkooli ja Risti Põhikooli direktor

Tänaseks olen kahte Lääne-Nigula valla kooli, Kullamaa Keskkooli ja Risti Põhikooli, juhtinud poolteist aastat. Rõõm on tõdeda, et mõlemal koolil on pikk ajalugu ja tugevad juured – mõlemad koolid on oma kogukonna nägu, nii nagu see peabki olema. Koolide ühise juhtimise alla viimine on tekitanud palju elevust ja mitmeid ootusi, kuid kindlasti ka palju segadust ja hulgaliselt küsimusi. Rääkides ausalt – need poolteist aastat kahte kooli juhtides on olnud suuri väljakutseid pakkuv aeg. Aja planeerimise ja delegeerimise kõrval on tulnud mul endal koolijuhi roll kui selline uuesti lahti mõtestada. Haridusasutuse juhi kompetentsimudel toob välja, et koolijuht on innovatsiooni ja meeskonna juhtija, iga õpilase arengu toetaja, tulemuspõhine juhtija ja kooli eduloo tutvustaja.

Kuidas olla kohal, kui mind ei ole alati kohal? Kuid hea koolijuht peab olema muuhulgas veel lahendustele orienteeritud. Usun, et oskusliku aja planeerimise, delegeerimise, avatud suhtlemise ning koostöise suhtumisega on peaaegu kõik võimalik. Olen äärmiselt tänulik, et praeguseks on koostöös meie valla, koolide meeskondade ja kogukonnaga mitmed kitsaskohad juba oma lahendused leidnud. Oleme tundnud rõõmu koolide renoveerimisest, väikeklasside loomisest, uutest spetsialistidest, vajalikest koolitustest ja väljasõitudest ning paljust muust. Palju on tehtud ja palju on veel ees. Tegelikult on kool kui institutsioon oma loomuses pigem konservatiivne. Iga koolijuht teab, et püsivate muutuste loomiseks läheb aastaid. Tänapäeva hariduse väljakutseid arvestades ning konkurentsivõimelist kooli luues tuleb aga ajaga kaasas käia. Tark ei torma, kuid tuleb aru saada, et seismajäämine on praegusel haridusmaastikul kahjuks vaid regressioon.

Tegelikult on asi lihtne, koolidel on vaid üks eesmärk ja see on kvaliteetse hariduseandmine. Selle eelduseks on toetatud ja juhitud meeskond, järjepidev arendustegevus, kaasatud kogukond, rõõmsad õppijad ja palju muud. Ma olen äärmiselt tänulik oma mõlema maja inimestele mõistvuse, kannatlikkuse ning toetuse eest! Haridusasutuse juht saab näidata suunda, kuid oma kooli loomisesse panustab kogu koolipere ja ka kogukond. See on ühine teekond! Üks maakool ongi kogukonna süda ning nii peab see ka Kullamaa ja Risti kogukondade jaoks edaspidi jääma.

Ma soovin, et igaüks mõistaks, kui suur väärtus on sellel, et lapsed saavad haridust kodulähedases koolis. Ka haridusreformide fookus peaks jääma alati laste peale – eeskätt peavad nemad sellest kasu saama. Ühiseid väärtusi luues, olulisi arendustegevusi planeerides, kvaliteetset haridust pakkudes peavad mõlemad majad säilitama oma identiteedi, kasutades seejuures ära kõiki oma tugevusi. Mul on au ja heameel juhtida kahte seesuguse potentsiaaliga kooli nagu on Kullamaa Keskkool ja Risti Põhikool. Koos saavutame rohkem!